sâmbătă, 26 martie 2011

Inainte era mai usor

Ei, mai usor din punct de vedere strict al maternitatii, al privirii inspre nastere si moarte.

Caci mai usor din alte unghiuri nu era, ai dreptate. N-as putea trai  fara masina de spalat cu motorul iQdrive, cu al ei antiVibration System, speedPerfect, 60% mai rapid, aquaSensor, flowSensor y 3D Sensor, aquaStop, semnalul acustic de sfarsit de program, tehnología touchControl, display-ul de cristal líchid miltifunction...
Se cunoaste ca mi-a dat ortul popii masina de spalat pe baza de depresie cronica si-mi caut alta, da? E ca si cum bunica ar fi zis intr-o buna zi: intru in greva, nu mai spal nici la maglu, nici la rau. Nu mai spal pur si simplu. Cinci copii, treaba voastra, nu mai soponesc nimic. Aia a zis masina mea.

Nici  fara cea de spalat vase n-as putea trai, fara uscator de rufe, sunt fan Thermomix, roomba, scooba si tot ce mai inventeaza baietii astia pe care i-as pupa de cat ne-au usurat viata, nu exista robot de carpit ciorapi caci nimeni nu mai carpeste ciorapi, am vazut la televizor o cubaneza foarte lucida  zicand ca adolescentele spaniole habar n-au sa-si spele lenjeria intima.

Nota: adevarul e nu am nici roomba, nici scooba, nici uscator de rufe, nici Thermomix, nici masina de spalat farfuriile. Dar sunt foarte de acord cu existenta lor, mai mult, visez sa le am pe toate functionand simultan, sa bazaie si mai dihai te miri ce prin bucatarie.
Da, e mult mai usor acuma. 

Dar era mai simplu inainte: fiintele (vorbitoare si nevorbitoare), anotimpurile, alimentele se nasteau si traiau normal, un lucru atat de greu de facut acuma. Nimeni nu poate naste normal, toate sunt ba mioape, ba stramte, ba grase, ba proaste.

Acum vreo patru ani m-am intalnit in tara cu o prietena, medic veterinar, tocmai cezariase o pisica. de ceeee? o intreb, inca incovoiata la suflet. Nu putea sa nasca, am stat toata ziua cu ochii pe ea si nu nastea. Cine te-a pus sa stai "cu ochii pe ea", cum sa nasca asa? Tu poti face un act de iubire sub privirea unui chirurg?

Viata si moartea se intamplau alaturi, langa pridvorul tau, peste parleaz la Livia lui Iliuta, si daca Marioara lui dom' prefesor nu era pe tura, se mai intampla si fara moasa. Asa cum a patit bunica macar o data din cate-am inteles. A carei ocupatie preferata e de cativa ani buni mersul "la mort". De cate ori o sun in ultimii zece ani e mereu "la mort", la priveghi.
Moartea era un lucru natural, simplu, fara multe dureri de cap, caci se intampla aproape si constant. Aici soacra-mea afla de la ziar ca i-a murit vecina de deasupra, nimeni nu zice nimic, familiile sunt atat de minuscule si autiste incat ti-e groaza sa te gandesti ca moare unul, mai ramai doar tu, singurel pe lume.

Era mai usor inainte: nici o femeie nu avea nevoie de cursuri de pregatire pentru nastere, nici nu mergea la grupuri de sprijin pentru alaptare.
Relaxarea, pilates, yoga pentru gravide si antrenarea fizica de la orele de pregatire pentru nastere le faceau pe camp, la muls vaca, la strans fanul, la curatat in grajd, la alergat dupa carlani, la jumulit de ganste. De pregatire psihologica nu era nevoie, ca nu se inventase epidurala ca sa inspaimante femeile ca fara anestezie o sa crape de durere. Si nu era nevoie caci toate din familie (mama, strabunica, surorile, cumnatele) nascusera copiii care venisera de la Dumnezeu fiindca asa era datul. Ca si la priveghi, vorbele nu-si aveau rostul. Animalele de pe langa casa (se) nasteau si mureau fara complicatii. Si ma scuzi ca sunt asa de sincera, daca erau complicatii se numeste selectie naturala.

Cu tzatza la fel. Cunosc o gramada de fete care zic ca n-au vazut pe nimeni niciodata alaptand inainte sa devina mame. Pe nimeni in toata copilaria, pe nimeni in casa. De unde sa apuc copilul asta ca sa-l pun la piept? De ce plange, de ce nu-s buna de nimic, de ce nu-s in stare nici macar de asta, care pare atat de usor?

Era mai simplu inainte, caci ritmurile vietii nu erau aflate de pe hartie la gradinita, ci sub cerul liber. Imi aduc aminte ca mi se parea caraghioasa treaba de barbat pe camp: bunica si inca vreo trei-patru femei praseau in linie, tacute, faramitand pamantul cu sapa, marunt, ca intr-o doara, dar voiaie, fara sa se planga de efort sau de oboseala. Bunicul trecea in urma si semana. Mi se parea logic, dar ridicol. (acuma rad, ma regasesc feminista de mica si bine in pielea mea de pre-femeie).
Nota: observi detaliul poligam al tabloului, da?

Viata curgea de la sine si femeile nu erau depresive caci simteau pamantul respirand, isi cunosteau ritmul interior fara sa fi facut nici un curs on-line de initiere in autocontrolul fertilitatii. Nu era nevoie sa faca tratamente de stimulare ca sa ramana gravide, caci pasarile cerului, frunzele si ploile le soptisera ca pruncii nu se fac incepand cu patruzeci si doi de ani.

Copiii cresteau laolalta, intre femei, nu trebuiau sa iasa din "gradinita" pentru fiecare ou pe care-l avea de cumparat ma-sa. Ele se intelegeau pe muteste: intr-o casa una randuia oalele, alta animalele, alta era cu dereticatul, cealalta cu copiii, care cresteau copacel-copacel fara dermatita atopica cronica, intoleranta la gluten si sindrom de deficit de atentie. Uneori se mai luau de tulpanele, imi inchipui, doamnele, dar sa traiesti in casa cu cumnatele, soacra, mama sau macar cu o bunica te tinea pe linia de plutire femeiasca. Tu crezi ca e normal sa stau la sezatoare cu Veronica pe messinger, reparand panzeturi care s-ar tese singure din nou intr-un club feminin din orice trib amarat?

Ceva din usuratatea aceea a ajuns si la mine, si n-am cuvinte sa le multumesc mamei, bunicii, strabunicii si tuturor celor dinainte, cel putin pentru un detaliu: nu mi se pare o povara sa fiu femeie, asa cum am auzit de la o prietena cu care nu mai vorbesc: "e greu sa fii femeie". Nuti, prietena mamei, mereu mi se plangea mie (?! eu cu saptesprezece ani, pierduta in spatiu) de dismenoree crunta, ca autoarea documentarului "Luna din tine" si ca alte milioane de femei apasate de asa bolovan divin.

Am crezut o vreme ca suntem rele intre noi, ca suntem lipsite de solidaritate. Si am aflat deschizand ochii inauntru ca azi suntem doar ingrozitor de singure. Maternitatea e si o cararuie fumigata cu frustrari imperceptibile pentru ochiul liber. Aia "n-a avut chef" sa faca X (sa dea copilul la cresa sau sa se lase de servici), cealalta s-a intors cu spatele cand a auzit ca poate nu era singura solutie, ce rost mai are acum sa dezvelim rani vechi?

Adevarul e ca  regretele, renuntarile, lacrimile, neputinta, abandonul s-au asezat si din singuratate: singura in mijlocul furtunii, nu stiu ce a facut mama cand era ca mine, bunica cum a putut cu cinci, si strabunica cu unsprezece?

Nu erau singure, totul era la vedere, nu li se cerea un cod de acces pentru fiecare nedumerire.
Azi, batrana, am invatat sa nu judec pe nimeni, caci in lumea feminina se misca plutind bulgari de materie foarte sensibila, cu care e riscant sa te joci la intamplare, punand etichete.

Era mai simplu inainte, nu trebuia sa-ti zmulgi auricularele din care ies in nestire zgomote dezordonate si confuze ca sa regasesti poteca buna in liniste. In urechi curgea direct zumzetul vietii, nepasator, bulbucind, te insotea peste tot, intre inceput si sfarsit.

***

Am doua imagini (contradictorii, sa le mai intelegi pe femei) pentru povestea asta, dar nu le pot pune caci pe obiectul uneia l-am dus la tara.
Tocmai acum, cand aveam nevoie de el. Revin.

17 comentarii:

  1. Te superi rau daca dau mai departe scrierea asta a ta? Pot sa exclud linkul, eventual, desi-s de obicei consticioasa cu mentionarea sursei. Scrisul tau curge atat de firesc in idee, incat logica mesajului e mai clara decat apa de izvor. Pot, te rog?

    RăspundețiȘtergere
  2. Poti. Depinzand de unde e "mai departe", as prefera cu sursa.

    RăspundețiȘtergere
  3. si eu, pot? la mine pe FB, numai pentru grupul caruia ii zic "personale"?

    RăspundețiȘtergere
  4. Bineinteles.
    Multumesc de lectura.

    RăspundețiȘtergere
  5. pai si eu tot la FB ma gandeam, pun si sursa, desigur, imi pare ca blogul tau are o anume intimitate, de aceea mi s-a parut cumva nu-stiu-cum sa linkuiesc fara permisiune. :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Alina, stiu ca ma citesti de foarte departe, de aceea sa aud de la tine si "mai departe" m-a dezorientat.
    Pentru Madagascar, fara indoiala, cu sursa. ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. Paula, te citesc de departe, dar paradoxal te citesc foarte aproape. De suflet. :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Vezi ca merita? Asa te-am citit si eu, din "mai departele" Alinei... Foarte foarte frumos!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. nah, ca si eu tot de la departele alinei am venit si m-ai fermecat :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Ma bucur mult ca Alina a pus link, asa te-am descoperit si eu... Mare dreptate ai.

    RăspundețiȘtergere
  11. Mi-a placut extraordinar de mult. Cam tot ce gandesc si eu, dar mult mai frumos spus decat as fi putut-o face eu. Felicitari Paula!
    Ruxi

    RăspundețiȘtergere
  12. multumesc!
    pe certificatul de nastere al bunicului meu, la locul nasterii a fost scris "nascut pe mosia boierului XXXXX" Strabunica si strabunicul erau angajati la el, ii lucrau pamantul contra unei sume de bani, dar boierul le asigura si MASA zilnica... daca strabunica nu mergea la lucru din cauza de graviditate pronunta nu avea ce manaca acasa, ei erau stramutati, boierul le daduse casa/cocioaba unde sa traiasca si aveau un credit mare la boier, ceva de genul acesta, tot ce munceau se ducea la el ca intr-un final sa aiba si pamant(o gradina unde sa cultive ceva necesar traiului zilnic, nu mai mult) pe langa casa respectiva, data intr-un fel de donatie/danie ..asa ca strabunica a mers zilnic la lucru si a nascut pe camp...i-a venit sorocul, au ajutat-o femeile de acolo si a nascut usor un copil sanatos; boierul tot boier a facut un rabat la pamant, a mai scazut din suma datorata ca un fel de " prima de nastere", dar dupa 7 zile strabunica s-a intors la munca cu copilul de gat, in continuare nu avea bani pentru traiul zilnic asa boierul ii dadea masa zilnica, ea muncea si alapta copilul; boierul nu era un casap si un neintelegator...toata lumea era multumita in afacerea asta... Ei scadeau din datorie prin munca zilnica, aveau masa asigurata, pruncul, adica bunicul era purtat in basma langa tatza, la discretie, autoservire de lapte si linistit in somn la pieptul mamei,...


    Mi-a fost foarte greu sa inteleg situatia aceasta, raportata la vremurile de acum, dar bunicul a trecut si prin razboi, a fost prizonier/disparut 5 ani la rusi si s-a stins de batranete...

    RăspundețiȘtergere
  13. Ceea ce am citit e exact ce ma framanta si pe mine de ceva vreme incoace...foarte frumos scris, e prima oara cand ajung pe blogul tau si acum o sa incep sa ti-l rasfoiesc.

    RăspundețiȘtergere
  14. Foarte frumos scris! Minunat! De-ar citi mai multe femei....

    RăspundețiȘtergere
  15. foarte bine scris - de la adelle am ajuns si eu pe aici. sa stii ca asta ma framanta pe mine de cateva luni bune, in special de cand am inceput serviciul - ca inainte cica, era mai greu, dar era asa de frumos si de natural totul de imi vine sa plang si sa urlu de ciuda ca nimic din trecut nu se va repeta - cel putin, nu in timpul vietii mele..

    RăspundețiȘtergere